laime.pl

Moda, Uroda, Zdrowy styl życia

Uroda

Czy joga odchudza? Prawdy i mity

Joga to coraz bardziej popularna w Polsce i na świecie forma aktywności fizycznej. Od klasycznej aktywności i sportu różni się jednak znacząco, choćby dlatego, że jest przede wszystkim uznawana za filozofię życiową. Joga to zestaw ćwiczeń fizycznych, umysłowych i oddechowych, które pochodzą z Indii i znane są od tysięcy lat.
Joga kładzie ogromny nacisk na zależność między ciałem, a umysłem. To holistyczne podejście do człowieka jako całości: jego ciała oraz duszy. Główny cel jogi to wewnętrzna równowaga i scalenie ciała oraz duszy. Dlatego tak ważne przy jodze są ćwiczenia oddechowe czy medytacja.
Wielu osobom joga kojarzy się z niewymagającym wysiłku rozciąganiem i osoby, chcące schudnąć unikają tego typu zajęć, gdyż są przekonane, że ćwicząc jogę nie osiągną zamierzonych efektów w postaci zgubienia kilku kilogramów. Czy to słuszne podejście? Czy joga odchudza czy raczej jest uzupełnieniem do treningu siłowego?

Odchudzające działanie jogi

Okazuje się, że joga może być wspaniałym narzędziem do zbudowania pożądanej sylwetki. Jej sekret tkwi w tym, że joga oddziałuje niemal na wszystkie układy i narządy. Działa na całe ciało w czterech płaszczyznach: wzmacniania, ucisku, rozciągania i relaksu. Aktywizuje układ hormonalny, nerwowo-mięśniowy, co bezpośrednio przekłada się na kondycję organizmu. Joga nie spala kalorii, tak jak trening fitness i nie rzeźbi mięśni tak szybko jak trening siłowy. Ale poprzez regularne, systematyczne i całościowe oddziaływanie na wszystkie narządy i układy w naszym ciele joga przyczynia się do poprawy metabolizmu, do wzmocnienia mięśni i uregulowania pracy układu hormonalnego, co często bardzo blokuje zrzucenie zbędnych kilogramów (dotyczy to głównie tarczycy). Joga również bardzo uelastycznia ciało, nadaje mu gibkości. Dla osób, które planują drastycznie schudnąć joga będzie doskonałym dodatkiem do treningów. Natomiast dla tych, które chcą zrzucić kilogram czy dwa, z całą pewnością, będzie wystarczająca pod warunkiem regularnych i systematycznych sesji jogi.

Poziomy zaawansowania jogi

Jest wiele rodzajów jogi i wiele stopni zaawansowania ćwiczących. Każdy znajdzie tutaj trening dla siebie. Dla osób początkujących czy osób z dużą nadwagą dedykowane są inne asany (pozycje w jodze) niż dla osób regularnie ćwiczących i mocno rozciągniętych. Praca z ciałem i duszą wiedzie po wielu poziomach zaawansowania i jest rozłożona w czasie. Joga nie daje spektakularnych efektów niemal od ręki, tak jak obserwujemy to u osób uporczywie trenujących na salach fitness czy w siłowniach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *